25 porad na skuteczne odchudzanie cz.1

Wiele osób jest zdania, że odchudzanie to nic innego jak wyczerpująca organizm głodówka. Wbrew powszechnej opinii, zrzucanie zbędnych kilogramów wcale nie musi być pasmem udręk. Pierwsze, od czego warto wyjść zanim rozpoczniemy ten żmudny proces na dobre, to dokładne rozplanowanie wszystkiego krok po kroku. Tracenie centymetrów w pasie może być przyjemne.

Dla większości rozsądna dieta to jedynie to, co spożywamy. Niestety jednak bardzo dużo szkód wyrządzić dla naszego organizmu mogą również napoje. W zasadzie ciężko byłoby porzucić przykładowo picie kawy, jeżeli jest się nałogowym kawoszem rozpoczynającym dzień od kubka tradycyjnej małej czarnej, ale warto chociaż spróbować ograniczyć kofeinowy napar do zupełnego minimum. Jedna filiżanka dziennie powinna być wystarczająca, aby podnieść lekko ciśnienie, dodać werwy i przysłowiowego kopa do działania na resztę dnia. Nie zapominajmy, że odchudzając się, tracimy sporo cennych minerałów, a kawa może tylko prowadzić do przyspieszenia tego procesu i wypłukania wszystkiego, co wartościowe. Zamiast mocnej kosy o poranku, energii z pewnością może dodać także zielona herbata. Jest to zbawienny specyfik na gubienie zbędnych kilogramów, co wynika przede wszystkim z faktu, iż świeżo zaparzone liście wykazują działanie moczopędne oraz przyspieszają prace ludzkiego metabolizmu. Częściej w związku z tym chodzimy do toalety, a i nasze jelita pracują w normie. Zdaniem wielu specjalistów, zielona herbata jest pełna przeróżnych właściwości zdrowotnych. Nie ma na to konkretnych dowodów naukowych, ale panują powszechne opinie, że organizm systematycznie „nawadniany” zieloną herbatą jest bardziej odporny na rozmaite choroby serca oraz nowotwory.

Drugą kwestią, o jakiej nie wolno zapominać, kiedy decydujemy się na rozpoczęcie odchudzania na poważnie jest także systematyka jedzenia. Spożywanie posiłków powinno być bardzo regularne, bo tylko dzięki temu przystosujemy nasz organizm do w miarę unormowanego fundowania mu wielorakich składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Niemniej jednak, warto stwierdzić, że dobrym rozwiązaniem, które zaskutkuje w spalaniu kalorii bez wątpienia jest stosowne porcjowanie. Nie możemy przesadzać z wielkością poszczególnych posiłków. Generalnie chodzi o to, aby najbardziej obfite było śniadanie, a kolejne „dawki” żywności stawały się coraz mniejsze. Obiad musi być lżejszy, bowiem jedzony jest o wiele później, kiedy nasz metabolizm nie działa już tak intensywnie jak w godzinach porannych, gdy ledwo wstaliśmy z łóżka. Kolacji natomiast warto sobie odmówić, albo zjeść jedynie drobną przekąskę symbolicznie. I tu rodzi się często wątpliwość, co to znaczy symboliczna przekąska. Dla kogoś, kto pochłaniał wieczorami tony artykułów różnorodnej kategorii, ciężko jest obiektywnie stwierdzić, co wypada zjeść i uznać za niewpływającą na wagę przekąskę, a z czego jednak lepiej zrezygnować. Doskonałym produktem, świetnie nadającym się zarówno na śniadanie jak i kolację, są standardowe płatki z mlekiem bądź, jeżeli nasz organizm mleka nie toleruje – z jogurtem. Jest to nie tylko pożywne, ale też pełne istotnego w procesie odchudzania błonnika. Przy dodatku mleka trzeba natomiast wybrać mleko odtłuszczone, a nie kaloryczne 2,5 – 3,5%. Podczas gdy zaraz po przebudzeniu nic w zasadzie nas nie utuczy, wieczorem wręcz przeciwnie – odłoży się każdy tłusty kęs, dlatego starajmy się nie przesadzać z tym, co spożywamy o późnych porach. Nie folgujmy sobie z kolei rano. Zjedzmy masło orzechowe, kanapkę z serem czy jajecznicę z kilku jajek. Dzięki temu zapewnimy organizmowi nadwyżkę energetyczną, a więc materiał, z którego będzie mógł spalać. Tłuszcze wcale nie muszą być szkodliwe, oczywiście pod warunkiem, że chodzi o nienasycone. Zdrowe są wielonasycone omega-3, które znajdują się w awokado, oliwie z oliwek czy rybach. Generalnie takie niskotłuszczowe artykuły żywnościowe są idealne na szybką dietę odchudzającą, jakiej efekty widoczne są w stosunkowo krótkim czasie. Wymarzoną sylwetkę można zatem wymodelować nie tylko poprzez unikanie potraw ciężkich i kalorycznych, ale też za sprawą zawartego w tego typu produktach wapnia. Jest on ważnym składnikiem w spalaniu tkanki tłuszczowej, co potwierdzają analizy naukowe. W przeprowadzonych badaniach udział wzięły kobiety, których zadaniem było przestrzeganie diety nieprzekraczającej 1900 kalorii i bogatej w 1000 mg wapnia. Rezultaty trzymania się takiego jadłospisu równomiernie rozłożonego w czasie były zadziwiające. Panie, zupełnie bez jakichkolwiek aktywności fizycznych, potrafiły stracić po trzy kilogramy miesięcznie. Z kolei, co ciekawe, ta grupa badanych, która prowadziła tą samą dietę, ale pozbawioną wapnia w ilości 1000 mg na dobę, nie tylko nie chudła, ale sukcesywnie przybierała na wadze! Stąd też zrodziło się przypuszczenie, że wapń w skuteczny sposób umożliwia rozbijanie zalegających pod skórą warstw tłuszczu. Tym samym więc odchudzanie tak prowadzone jest efektywne.

Wracając na moment do napojów, jakie dostarczamy naszemu organizmowi, należy również podkreślić znaczenie wody niegazowanej. Pozwala ona wypełnić żołądek do syta i przeciągnąć stan wypełnienia, który hamuje szybko pojawiające się uczucie głodu. Ponadto, wiele osób decyduje się na walkę z nadwagą w okresie lata. Powodem są między innymi wakacje, a zatem i więcej wolnego czasu czy chociażby szersze możliwości eksperymentowania z codziennym menu – łatwiej o świeże owoce czy warzywa z ogródka. Niestety jednak, nie przyzwyczajając się do ciągłego picia wody, odchudzanie podczas intensywnych upałów może pociągnąć za sobą naprawdę poważne skutki. Konsekwencją jest nierzadko odwodnienie organizmu. Szczególnie o nie łatwo, kiedy w ramach odchudzania wykonujemy ćwiczenia aerobowe, a więc przykładowo biegamy, skaczemy na skakance czy chociażby jeździmy na rowerze. Pocimy się wtedy o wiele silniej, zatem nie ma możliwości nieuzupełniania brakujących płynów. Woda mineralna jest do tego zdecydowanie najlepsza. Stanowczo odradzamy z kolei wszelkiego typu płyny energetyczne, które jedyne co, to wypłukują wartościowe składniki z naszego organizmu i powodują wysuszenie skóry oraz rozmaite dolegliwości żołądkowe w postaci wrzodów czy nawet poważne choroby sercowe. Polecane jest wypijanie minimum 1,5 litra źródlanej wody na dobę – osoba, która nie ćwiczy i ponad 2 l dziennie – ktoś, kto uprawia systematycznie jakąkolwiek aktywność fizyczną.

Samo zróżnicowane jedzenie nie zawsze jednak doprowadzi nas do pożądanych efektów. O wiele lepszym miksem jest połączenie dwóch w jednym – zdrowej diety z ćwiczeniami. Wówczas nie ma problemu z tym, aby gubić kilogramy bez konieczności głodzenia się. Nie jest jednak łatwo „zasiedzianej” osobie wyjść nagle na siłownię czy zapisać się na ćwiczenia fitness. W tym celu dobrze jest rozpocząć proces odchudzania od znalezienia kogoś, kto będzie stanowił nasze wsparcie. Najlepiej, weźmy ze sobą koleżankę, która także jest zmotywowana do zrzucenia co nieco bądź, jeżeli mamy na to odpowiednie środki pieniężne, wybierzmy doświadczonego trenera, który będzie naszym indywidualnym mentorem, pomagającym nam w wykonywaniu serii zaawansowanych ćwiczeń. Obie z porad wyżej wymienionych są skuteczne i mają sens, ponieważ nie da się ukryć, że do działania w pojedynkę trzeba być naprawdę silnie zdeterminowanym. Nie każdemu się to udaje, zwłaszcza, że początki zawsze bywają trudne. W kupie natomiast siła i zdecydowanie raźniej jest pocić siódme poty z przyjaciółką niż samodzielnie. Nie musimy od razu zamieniać się w zawodowego sportowca, dla którego siłownia jest numerem jeden, ale wystarczy chociażby kilka zdrowych nawyków w miejsce dotychczasowych, niekoniecznie pozytywnie wpływających na wygląd naszej figury. Zamiast katorżniczych głodówek czy pozostawiających wiele do życzenia suplementów diety, lepiej byłoby wzbogacić swój tryb życia o regularne spacery, wycieczki rowerowe bądź wyjścia na basen raz w tygodniu. Szybkie odchudzanie nie da trwałych rezultatów, więc jeżeli zależy nam na efektach na dłuższą metę, dobrze byłoby uzbroić się w cierpliwość i rozpocząć spalanie tłuszczu od systematycznych treningów.

 

 

Zdjęcia

Załączniki

dobrafigura.com.pl © 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.